Klimakteriebesvär

Alla kvinnor, eller majoriteten av dem i alla fall, får under någon period av livet vissa klimakteriebesvär. Vilka typer av besvär och i vilken omfattning varierar oftast väldigt mycket från kvinna till kvinna. Av denna anledning så är också synen på klimakteriet mycket olik från kvinna till kvinna, då vissa upplever klimakteriet som en tid som ger trygghet att man inte får oönskade graviditeter samt slipper mens, medan den för andra är en helsike rent utsagt, med humörsvägningar, sömnlösa nätter, sexuella problem och så vidare.

Chansen finns däremot att du slipper de värsta besvären när du hamnar i klimakteriet. Cirka 1/3 av alla kvinnor upplever faktiskt väldigt lite besvär. Andra tredjedelen upplever mer besvär, och sista tredjedelen får genomgå en riktigt tuff klimakterieperiod som påverkar kvinnans livskvalité väldigt mycket.

Vanligt förekommande symptom kan vara:

Det är ovanligt att alla symptom sammanfaller samtidigt. Vissa har bara ett par, vissa har alla men i olika perioder.

  • Humörsvängningar
  • Värmevallningar
  • Sexuella problem (torra slemhinnor och minskad sexlust)
  • Sömnproblem

Tips vid klimakteriebesvär

Klimakteriebesvär är inte farligt för hälsan. Däremot är det jobbigt och energislukande, därför bör du överväga att ändra din livsstil för att motverka vissa besvär. Här får du några tips:

  • Använd kläder gjorda av naturmaterial. Kläder tillverkade av syntet kan öka besvär som svettningar och värmevallningar.
  • En timmes promenad varje dag och göra stora skillnader. Det är dessutom bra för konditionen och hälsan i övrigt.
  • Överväg att sluta/dra ner på koffein, alkohol och nikotin. Alla dessa ämnen ökar besvären i klimakteriet och försämrar din hälsa.
  • Lugnande mediciner kan öka klimakteriebesvär.