Kosttillskott vid menopaus

Det finns ett antal vitaminer och mineraler som är extra bra för kvinnor runt 50 och uppåt, framförallt för dig som har trätt in i din menopaus. Dessa vitaminer lindrar klimakterieproblemen, ökar ditt välmående och minskar risken för sjukdomar. Nu ska vi på menopaus.se titta lite närmare på dessa vitaminer och mineraler som du hittar i speciella kosttillskott för kvinnor runt 50.

Vitaminer & mineraler för menopaus och efter

  • Magnesium, kalcium, vitamin D och Vitamin K förbygger benskörhet för dig som är i menopausen eller som har gått igenom den. Urkalkningen av skelettet börjar nämligen eskalera under eller runt klimakteriet.
  • Vitamin B gör att du får mer energi och således motverkar den trötthet du kan drabbas av i klimakteriet. Dessutom förbättrar B-vitaminet din mentala prestationsförmåga och gör att din minnesförmåga bibehålls.
  • Zink, beta, selen och Vitamin E har dokumenterad effekt mot torra slemhinnor som många kvinnor drabbas av i klimakteriet.
  • Omega-3 bidrar till minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar som brukar öka efter 50-årsåldern, även hos kvinnor.
  • Järn. Extra tillskott av järn är egentligen viktigt för kvinnor i alla åldrar men framför allt vid graviditet, för kvinnor med kraftiga menstruationer, för ammande kvinnor och vid övergångsåldern, alltså vid kvinnans menopaus. Järn transporterar syre genom blodomloppet och om du inte får i dig tillräckligt med järn minskar syretransporten vilket gör dig trött.